Farul vechi Carol I se află în incinta portului Constanța, și este montat într-un turn de piatră și are o înălțime de 21,75 m deasupra nivelului mării.
Este decorat cu basorelieful regelui Carol I, cel care la 27 septembrie 1909 a inaugurat deschiderea portului Constanta, precum și o placă cu inscripția „Portul Constanța”.
În septembrie 1909 s-a construit farul mare (farul alb), montat într-un turn de piatră și amplasat la înălțimea de 21,75 m deasupra nivelului mării.
Pe fațada dinspre sud s-a amplasat basorelieful Regelui Carol I, pe fațada dinspre nord basorelieful lui Traian, iar pe latura de vest s-a montat inscripția: „Portul Constanța – mărit și aparat de valurile mării sub domnia Regelui Carol I”.
A fost denumit „Farul Carol I” și a devenit unul din simbolurile portului Constanța.
Primii ani de funcționare ai Farului Carol I au coincis cu o dezvoltare fulminantă a Constanței, sub bagheta regelui, cel ce a reușit să alinieze Dobrogea la standardele vechiului Regat, după ce teritoriul dintre Dunăre și Mare a intrat între granițele țării în 1878.
Constanța începutului de secol XX se afla în plin proces de modernizare. După construirea podului de la Cernavodă a lui Anghel Saligny, tot acest priceput în ale arhitecturii a creat planurile portului ce avea să devină cel mai mare din Marea Neagră. Inaugurat în anul 1909 de însuși regele Carol, modernitatea portului și schimbarea viziunii regale și a politicii românești către potențialul maritim al Constanței se materializa și prin construirea Farului Carol I, unul dintre cele mai moderne construcții de acest gen ale vremurilor.
La 1913, Farul lui Carol prelua ștafeta de la bătrânul Far Genovez, ce avea să își stingă lumina după mai bine de jumătate de secol (1860-1913).
Constanța se moderniza și avea nevoie de noi simboluri, iar Farul Carol I era cu siguranță unul dintre ele.
În vara caldă a lui 1914, când încă niciun soldat nu intrase sub arme, Farul din portul Constanța ghida luxosul iaht și navele militare ce îl însoțeau pe țarul Nicolae al II-lea în prima sa vizită în România.
Cu doar un an înaintea acestui eveniment ce a marcat istoria Constanței, la sfârșitul verii lui 1913, când trupele românești plecau învingătoare din Bulgaria în cel de-al doilea Război Balcanic, Regele Carol, privind spre sud de pe terasa circulară a Farului, îi arăta tinerei principese Maria Cadrilaterul nou cucerit. Acolo avea să își construiască viitoarea regină, în 1927, una dintre cele mai cunoscute și mai vizitate reședințe ale sale: Castelul de la Balcic.
La mijlocul anilor `30, Farul Carol avea în grijă peste 142 de hectare de platforme, 36 de dane comerciale, 3 dane militare, 4 diguri de apărare, rezervoare imense de petrol şi silozuri pentru cereale.
Acesta a devenit inactiv încă din anul 1961, predând ștafeta Farului de Aterizare, unul dintre cele mai moderne la acea vreme, inaugurat în anul 1960, și a Farului Alb, aflat în extremitatea digului extins, dat în folosinţă 12 ani mai târziu, în 1972.
În 1996 Farul este reabilitat, iar replici ale efigiilor sunt puse în locul celor distruse de comunişti.