Muzeul Arheologic Adamclisi este un „muzeu de sit” care împreună cu „Monumentul triumfal Tropaeum Traiani” și „cetatea Tropaeum Traiani” (care datează din secolul al II-lea) formează Complexul muzeal Tropaeum Traiani. Acesta este subordonat Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța
Muzeul de istorie națională și arheologie Constanța are o istorie de peste o sută de ani, perioadă ce poate fi împărțită în trei mari etape: perioada 1878-1957- cea mai tulbure; apoi, 1957-1977 și, în sfârșit, din 1977 până în prezent.
Din 1877 lucrările de extindere ale orașului Constanța au dus la descoperirea unor însemnate vestigii ceramice, statuare, epigrafice, numismatice etc, toate atestând locul anticului Tomis în istoria veche a țării.
Clădirea muzeului, inaugurată în 1977, este concepută ca un lapidarium și cuprinde numeroase vestigii arheologice descoperite în cetate și împrejurimi.
Pe o parte a muzeului sunt expuse metopele, friza inferioară și cea superioară, pilaștrii, crenelurile și blocurile de parapet ale stilului attic festonat.
În mijlocul muzeului se gasește expusă statuia originală din vârful monumentului Tropaeum Traiani precum și majoritatea metopelor care se găseau în zona mediana a monumentului, înfățișând scene din luptele dacilor cu romanii.
În muzeul din interiorul construcţiei se află expuse bucăţi din piesa iniţială descoperite, printre altele, în timpul săpăturilor arheologice conduse în anul 1882 de către Grigore Tocilescu. Grigore Tocilescu (n. 26 octombrie 1850, Fefelei, Prahova – d. 18 septembrie 1909, București) a fost un istoric, arheolog, epigrafist și folclorist român, membru titular al Academiei Române (1890).
Tocilescu este unul din primii istorici care s-a ocupat de studiul civilizațiilor de pe teritoriul fostei Dacii. A lăsat trei lucrări impresionante: Dacia înainte de romani, Monumentul de la Adamclisi în colaborare cu O. Benndorf și G. Niemann și Fouilles et recherches archéologiques en Roumanie.
În varianta reconstruită, monumentul este prevăzut cu un soclu de formă cilindrică, la bază fiind o serie de trepte circulare.
În partea superioară se află un trofeu cu două feţe, ce reprezintă o armură cu patru scuturi, iar la baza acestui trofeu se găsesc două grupuri statuare, ce înfăţişează, fiecare, imaginile unor prizonieri.
Celelalte exponate sunt constituite de colecțiile ceramice (vase aparținând culturii Hamangia, ceramică getică, amfore grecești, romane și bizantine), opaițe, unelte, podoabe, fragmente de apeducte, sculptură, documente epigrafice.