În 2016, potrivit datelor oficiale, aproape 11 milioane de turişti au vizitat România. Trei sferturi dintre aceştia au fost români. Prin urmare, sa fii turist in Romania nu mai este o particularitate. Eşti mai degrabă unul dintre cei care alimentează un trend generat de rezultatul muncii depuse de promoterii turismului în România.
Ţara noastră are un potenţial turistic extrem de ridicat şi acest lucru este cunoscut la scară largă. În acest sens, activităţile de promovare a turismului la noi în ţară se intensifică de la an la an. Acest fapt este, desigur, benefic pentru industria de turism. Există însă şi o parte negativă în această situaţie.
Partea negativă este aceea că, de cele mai multe ori, sunt promovate locurile care sunt deja cunoscute marii mase de potenţiali turişti. Ori, se promovează obiective necunoscute, dar care sunt plasate în zone deja cunoscute, frecventate foarte des de mari mase de turişti.
Cu alte cuvinte, nimeni nu mai vrea să dezvolte turism acolo unde el nu există, deşi există potenţial turistic, ci se agaţă de zonele deja frecventate şi contribuie la creşterea potenţialului pe care îl au deja acele zone.
Diversitate este un cuvând care defineşte destul de mult România. Există diversitate culturală, lingvistică, de relief, chiar şi destinaţiile turistice se aliniază pe o paletă extrem de diversificată. Atunci de ce, aproape an de an, majoritatea aleg să-şi facă vacanta la munte in Romania sau la mare?
Diferenţa în acest caz este dată de nivelul de promovare. Dacă destinaţiile turistice de la munte sau de la mare sunt promovate intens, cu câteva excepţii, majoritatea locurilor cu potenţial turistic suferă la capitolul exploatare turistică.
Este ca în oricare alt mediu care are nevoie oameni pentru a exista. Şi da, vei spune că în acest caz „industria de turism”, ca tot unitar care reprezintă totalul celor care promovează sau deţin destinaţii turistice, trebuie să se ocupe de dezvoltarea turismului. Şi este foarte adevărat.
Însă şi turiştii au un rol extrem de important în acest caz. Aceştia au puterea de a reînvia un obiectiv cu potenţial turistic prin simpla lor prezenţă acolo. Trebuie doar să fie deschişi la noi oportunităţi.
Insa, pentru construcţia unui cadru propice în interiorul căruia să se poată dezvolta noi zone turistice, turiştii trebuie să ştie un lucru, deşi banal, foarte important. Acesta reprezintă al doilea lucru pe care trebuie să-l ştie un turist in Romania:
Cea mai mare parte dintre turişti se înghesuie la propriu în cateva obiective de la munte şi de la mare, în vreme ce mii de obiective se degradează pe zi de trece pentru că nu există fonduri pentru a fi întreţinute. De ce nu există fonduri? Pentru că nu sunt turişti care să le genereze. De ce nu există turişti? Pentru că locaţiile nu sunt promovate. De ce nu sunt promovate? Pentru că nu rentează din moment ce nu există turişti.
În acest cerc vicios, există riscul ca toate aceste obiective cu potenţial riscă să dispară de pe harta turistică a României. Numai în sudul ţării sunt peste 700. Toate aceste obiectivă suferă din cauza traficului turistic extrem de scăzut, pe fondul unei promovări foarte slabe sau inexistente.
Ok, eu ca turist ştiu că ele există, dar cum le găsesc dacă nu sunt promovate? Răspunsul e simplu:
Bun, dar ghidul de unde ştie de aceste locuri? Ei bine, există „ghizi turistici” specializaţi exact pe aceste zone. Vorbim în acest caz de aplicaţii de ghid turistic virtual, care oferă o mulţime de informaţii în mod gratuit, şi care te pot îndruma pas cu pas pe tot parcursul excursiei.
Una dintre aceste aplicaţii este ghidul turistic Audio Travel Guide.
Dezvoltat de CCMP Europroject România, aplicaţia oferă informaţii complete despre sute de obiective din România, localizate îndeosebi în partea de sud a ţării. Sistemul a fost implementat în cadrul proiectului Cross Border Cooperation Audio Travel Guide, realizat în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Vraţa şi Camera de Comerţ şi Industrie Ruse, Bulgaria.
Aplicaţia este foarte simplu de utilizat şi foarte prietenoasă cu utilizatorii. Poate fi descărcată din App Store (iOS) şi Play Store (Android) şi este extrem de utilă pentru a descoperi noi locuri cu potenţial turistic din România.
Sistemul este ideal ca soluţie de prezentare şi ghidare a turistului pe tot parcursul traseului turistic ales. Datorită faptului că se bazează pe un sistem GPS integrat, aplicaţia afişează o hartă pe care sunt plasate sute de destinaţii turistice, care poate fi accesată şi fără conexiune la o reţea de internet. Fiecare obiectiv de pe hartă dispune, individual, de poziţie geografică, o descriere detaliată a locului şi cele mai interesante lucruri de vizitat. Informaţiile regăsite în aplicaţie sunt disponibile atât în mod audio cât şi text.
Tot datorită sistemul GPS integrat, ghidul turistic Audio Travel Guide este util pe tot parcursul traseului turistic ales de turist. Aplicaţia arată în timp real poziţia în care te afli, desenează traseul ideal de parcurs până la destinaţie, masoară distanţa pe care o ai de parcurs şi dispune de un buton care, odată accesat, îţi arată dacă există vreun obiectiv turistic pe o rază de 1000 de metri în jurul poziţiei tale.