Farul genovez se înalță pe faleza orașului Constanța, în spatele monumentului ce înfățișează bustul lui Mihai Eminescu.
Când otomanii încă nu călcaseră pe pământurile vechiului continent Europa, în secolul al XIII-lea, în antica cetate a Tomisului debarcau galerele genovezilor. Această nație italică avea să domine, pentru o bună perioadă de vreme, bazinul Pontului Euxin.
Navigatori iscusiți și negustori înnăscuți, italicii genovezi cunoșteau secretul acelei vremi: controlai Drumul Mătăsii, pe care circulau cele mai multe și mai felurite mărfuri prin lume, conduceai negoțul și prosperai în tot. Iar Drumul Mătăsii trecea prin Marea Neagră, ca mai apoi să intre spre Occident prin țărmul românesc și gurile Dunării. Astfel, controlul asupra litoralului Pontului Euxin le asigura dominarea negoțului mondial.
Moncastro (Cetatea Albă), Licostomo (Chilia), Caladda (Galați), San Giorgio (Giurgiu) sau Constanța erau puncte cheie, colonizate de genovezi, de unde controlau atent această formă de globalizare antică: Drumul Mătăsii.
Aceștia au scris pagini importante din istoria vechii cetăți a Tomisului, însă, cu siguranță, cel mai important simbol rămas în memoria constănțenilor este Farul, o mărturie la fel de vie a continuității latine a acestor meleaguri.
Pe la 1300 genovezii ridicau, din piatră, un far ce avea să le poarte pe umeri legenda la Constanța până în zilele noastre.
Deteriorat de trecerea timpului, farul a fost restaurat între anii 1858 și 1860 de către inginerul francez, de origine armeană, Artin Aslan pentru compania engleză Danube&Black Sea Railway, ce a construit calea ferată Cernavodă-Constanța și a modernizat Portul Constanța, Șoclul farului este în formă patrulateră, din care se înalță construcția octogonală ce se termină cu o platformă ce depășeste turnul și este susținută de mici contraforți. Pe această contraforță este amplasată o încăpere metalică cu geamuri de jur împrejur, acoperită cu o cupolă metalică rotundă.
Lumina farului era statică, reprezentând un reper luminos pentru marinarii aflați în larg. A funcționat până în anul 1913, din anul 1948, când a fost restaurat constituind o atracție turistică. Are înălțimea de 8 m, fiind reconstruit în amintirea negustorilor genovezi ce au contribuit la înflorirea orașului Constanța.