A fost prima linie de cale ferată construită în tot Imperiul Otoman (Dobrogea fiind sub ocupație otomană în acea perioadă).
Linia ferată Constanța Port – Cernavodă Port în lungime de 65,3 km a fost inaugurată în data de 4 octombrie 1860 și a fost construită cu resurse englezești, respectand normele englezești. A fost prima linie de cale ferată construită în tot Imperiul Otoman (Dobrogea fiind sub ocupație otomană în acea perioadă).
Linia pleca din portul Constanţa, traversa marginea oraşului şi continua în zigzag până la gara construită la vest de oraş. Apoi continua spre vest, trecând de Murfatlar şi Medgidia, de Valea Carasu, şi ajungea la Cernavodă, după 64,6 kilometri.
A fost o realizare remarcabilă din punct de vedere tehnic. Şina avea o pantă de 30 de grade, la intrarea în port. În plus, au fost construite linii anexe, care ajungeau până în dreptul staţiunii Mamaia de astăzi.
Pe 1 septembrie 1857, Sir John Trevor Barklay, un investitor englez, acţionând în calitate de reprezentant al unui grup londonez format din Thomas Wilson, Cunard, Price, Paquet, Lewis şi Newall au încheiat o înţelegere cu guvernul turc, obţinând permisiunea de a construi o cale ferată între Constanţa şi Cernavodă, de a exploata porturile şi gările şi de a administra activităţi de import-export.
Documentul a avut două versiuni, una franceză şi una turcă, şi a devenit valabil graţie unui document semnat de sultanul otoman Abdul Medjid (1839-1861).
Actul stipula condiţiile referitoare la execuţia lucrărilor şi la modul de folosire al căii ferate Kustendje Boghas Keni railway.
Concesiunea avea o durată de 99 de ani, începând cu data de la care calea ferată era dată în exploatare.
Partea engleză apărea în document cu denumirea „Compagnie du chemin de fer Imperial Ottoman du Danbe et de la Mer Noire”, care a fost denumită apoi oficial „Danube and Black Sea Railway Kustendje Harbour Company Limited” (DBSR).
Iniţialele apăreau atât pe trenuri, cât şi pe timbrele poştale emise cu această ocazie.